Hur bli jag kund?
Du börjar med att klicka på knappen Bli kund och svara på frågorna som vi måste ha av legala skäl. Det tar några minuter och handlar om dig och din ekonomi. Därefter återkommer vi personligen till dig för att säkerställa att det stämmer och att allt blir rätt. Vi detta tillfälle så öppnar vi din depå på Nordnet och kopplar ditt bankkonto till depån. Sedan är du klar, enkelt.
Hur skriver jag under och vilka handlingar får jag?
Investerad.se arbetar med signering via BankID. Dina handlingar som rådgivningsdokument och depåavtal etc. skickas direkt till din e-post.
Daglig handel
Samtliga våra sparportföljer har daglig handel vilket möjliggör daglig köp och sälj av dina marknadsinnehav. Från att man tryckt på säljknappen tar det några bankdagar innan du har pengarna på ditt bankkonto.
Uttag och insättning
Det finns inga köp eller säljavgifter vid uttag eller insättning. Du kan till och med använda Swish för att flytta pengar direkt till din sparportfölj om du vill.
Vad innehåller sparportföljerna?
Våra sparportföljer innehåller indexnära produkter, ETF:er (börshandlade fonder), aktier och räntefonder eller andra räntebärande instrument.
Kan jag följa min sparportfölj på nätet?
Ja, din depå finns på Nordnet Bank och då kan du enkelt ladda ner deras prisbelönta app och följa din depåutveckling varje dag direkt via mobilen. Alternativt logga in från vår hemsida.
Kan jag inte bara köpa en indexfond stället för att bli kund till er?
Det innebär att du satsar allt på ett kort och går miste om vår professionell diversifiering och rebalansering var fjärde månad året runt. Det är välkänt att diversifiering och rebalansering sänker risken i portföljen och kan höja den förväntade avkastningen. Det har under långa sammantagna spartider gett negativ avkastning på marknaden så att bara köpa en indexfond i jämförelse med våra sparportföljer är ingen vi rekommenderar.
Rebalansering och ändring var fjärde månad året om
Vi följer dagligen hur världens marknader påverkar våra sparportföljer. Var fjärde månad för du ett SMS samt E-post och aktuella förändringar.
En av marknadens bästa avkastning
Samtliga våra sparportföljer har slagit våra konkurrenter och presterat en hög och stabil avkastning. Du kan se våra avkastningssiffror i respektive portfölj år för år på hemsidans förstasida.
Vad har ni för förvaltningsavgift?
Våra sparportföljer har en av marknadens lägsta avgifter.
Investera.se tar inte emot provisioner
Sparportföljernas primära innehav är indexprodukter, ETF:er (börshandlade fonder), aktier samt räntebärande instrument.Skulle det finns något innehav i portföljerna som innehåller kick-back eller s.k. fondprovisioner så återbetalas dessa till 100% till dig som kund.
Engångsinsättning
Lägsta placering i våra sparportföljer är 50 000 kr.
Löpande sparande
När det gäller löpande sparande är vårt lägsta sparande 2 000 kr per månad. Beloppet på 2 000 kr per månad är satt för att vissa innehav som vi köper i portföljen har minimumköp på 100 kr och vissa innehav i portföljen är 5%. Vilket gör att vi inte kan ha lägre månadsbelopp.
Är det tryggt och säkert att spara genom oss?
Ja, vi regleras hårt i vad vi får och vad vi inte får göra. Våra samtal spelas in och våran rådgivardokumentation till dig som kund följer tydligt reglerna som gäller företag inom finansbranschen som arbetar under Finansinspektionens tillsyn.
Finansinspektionen och Swedsec
Investerad.se arbetar under tillsyn av Finansinspektionen och med
Swedsec licensiering.
Dina pengar
Dina pengar förflyttas alltid genom banksystemen utan några mellanhänder. Investerad.se tar aldrig emot dina pengar på något s.k. Klientmedelskonto utan all transport av dina pengar går från din bank direkt till din depå på Nordnet Bank. Därefter kopplas ditt bankkonto till din depå för att kunna göra både insättning och uttag. Eftersom din depå finns på Nordnet Bank så gäller deras investerarskydd samt statlig insättargaranti.
Vad händer om Investerad.se går i konkurs?
Dina sparpengar påverkas inte på något sätt om vi går i konkurs.
Pengarna finns kvar på din depå på Nordnet Bank.
Personlig service via Investerad.se
Vi finns här för att hjälpa dig med allt från administration till övriga marknadsfrågor som kan dyka upp under spartiden.
Personlig rådgivning via Investerad.se
Du kan alltid få personlig rådgivning via oss om du önskar. Det ingår alltid personlig konsultation vid uppstarten till ditt sparande när du blir kund.
Kundtjänst på Nordnet Bank
Utöver vår kundtjänst och vår personligarådgivning finns Nordnet kundtjänst tillhands om du önskar.
Investerad.se tar inte emot provisioner
Om det skulle finns någon fond eller annat innehav som ger kick-back eller fondprovision så återbetalas den till 100% till dig som kund.
Indexnära produkter
Många av våra portföljinnehav är s.k. indexnära produkter. Dessa har utvecklats mycket på senare år vilket innebär att man idag kan köpa dessa i mindre poster på väldigt många marknader med olika inriktningar. När vi arbetar med våra sparportföljer så arbetar vi med aktiv förvaltning av indexnära produkter.
ETF (Börshandlade fonder)
ETF:er är just börshandlade fonder som följer ett givet index stort som litet, nischat eller brett på många av världens olika börser. Dessa har väldigt låga avgifter. Denna typ av placering har idag öppnat sig för en bredare publik och har vuxit i intresse dom senaste åren.
Förstklassig service
När du öppnat din sparportfölj och ditt sparande är igång får du som kund en förstklassig service under hela spartiden.
Regelbunden marknadsuppdatering
Vårt veckobrev skickas till din e-post varje måndag. Där kan du följa världens index och trender med våra stoppljussignaler, vi kallar den Trendbarometer. I veckobrevet redovisas avkastningen i samtliga sparportföljer tillsammans med förvaltarkommentarer. Vidare får du får även aktietips varje vecka för den som är intresserad. När månaden är slut kommer vårt månadsbrev där vi summerar hela månaden till dig med bl.a. marknadskommentarer, spartips och annan information. Utöver regelbunden information till dig så finns vi på plats om du behöver oss.
Individuell återkoppling
Var fjärde månad året om så sker det en individuell återkoppling via sms och e-post. Det är vid dessa tillfällen som våra sparportföljer rebalanserar och förändras efter rådande marknadsläge.
Vid start av din sparportfölj
När du startar din sparportfölj så initieras detta alltid av ett samtal hur du vill starta och köpa in dig på marknaden. Det är efter denna överenskommelse vi agerar.
Efter den individuella återkopplingen
Vid den individuella återkopplingen så medföljer dokument som ska signeras via BankID. Efter godkännande så sker förändringar och rebalansering i anslutning till detta.
Så köper vi värdepapper
Eftersom vi har Nordnet som depåleverantör har vi tillgång till marknadsledande system för värdepappershandel. Vid kunders värdepappersordrar agerar vi direkt istället för att samla upp och
köpa vid givna tillfällen.
Företagets kassaplacering
Företaget kan välja att placera i våra sparportföljer antingen i en depå på Nordnet eller i en kapitalförsäkring (KF) med Nordnet som försäkringsgivare.Vi dessa tillfällen så skickar du dina uppgifter på vår sida Företag så tar vi diskussionen vilket alternativ som blir bäst ur ett skatteperspektiv.
Våra sparportföljer i pensionsförsäkring
Det går bra att välja våra sparportföljer i både din privata pensionsförsäkring och din tjänstepension i de flesta fallen. Vid dessa tillfällen så skickar du in dina uppgifter på sidan Pension. I samband med att du skickar dessa uppgifter till oss så får du en gratis pensionssammanställning med kommentarer på i vilka fall det går bra till din e-post.